Płatności związane z wykonywaną działalnością gospodarczą o równowartości przekraczająch 15 000 zł

Aktualności, Piątek, 30 grudnia 2016

Koleżanki i Koledzy,

Zwracam uwagę, że od 1 stycznia 2017 r. wchodzą w życie nowy, istotne dla funkcjonowania aptek przepisy, zmieniające m.in. limit płatności gotówkowych poprzez obniżenie go do kwoty 15.000 zł. (zm. art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1829, z późn. zm.).  Zgodnie z powyższą zmianą realizowanie lub przyjmowanie płatności związanych  z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego w każdym przypadku, gdy:

  1. stroną transakcji z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikającej z niej płatności przekracza równowartość 15.000 PLN.

Stąd też zwracam uwagę, że od 1 stycznia 2017 r. limit płatności gotówkowych w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami ulegnie obniżeniu z 15.000 EURO do 15.000 PLN brutto.

Limit dotyczy kwoty transakcji np. umowy handlowej,  a nie pojedynczych płatności.

Proszę więc o monitorowanie kolejnych komunikatów, bieżące zapoznanie się z załączonym komunikatem NIA oraz ewentualne dokonanie konsultacji w tym zakresie z osobami prowadzącymi obsługę księgową danej apteki.

 

Prezes ORA 
w Lublinie

 


 

  

Od 1 stycznia 2017 r., zgodnie z nowych brzmieniem art. 22 ust. 1 ww. ustawy, dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

  • stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  • jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 zł.

Transakcje w walutach obcych należy przeliczyć na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Ważne jest też to, że limit 15.000 zł będzie dotyczył transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności. Oznacza to, że jeżeli przedsiębiorca dla przykładu zawrze umowę kupna sprzedaży, cena będzie wynosić 16.000 zł, a płatność będzie rozłożona na cztery części po 4.000 zł każda, to wszystkie z płatności po 4.000 zł powinny zostać dokonane za pośrednictwem rachunku bankowego.

W związku z nowym brzmieniem przepisu ustawodawca wprowadził również sankcję dla przedsiębiorców, którzy nie będą stosowali się do przedstawionych wyżej regulacji. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono nowy przepis – art.  22p ustawy, który stanowi, że podatnicy prowadzący działalność gospodarczą nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Jeżeli więc przedsiębiorca z podanego wyżej przykładu dokona opisanych w tym przykładzie płatności gotówką, to będzie on zobowiązany do zmniejszenia swoich kosztów podatkowych o kwoty zapłacone w formie gotówkowej.

Przepisy przejściowe.

Zmienione przepisy nie będą miały zastosowania do płatności wynikających z transakcji zawartych przed 1 stycznia 2017 r., jeżeli wartość transakcji nie przekracza dotychczasowego (15 tys. euro) limitu.

Nowych zasad związanych z korektą przedsiębiorca nie będzie stosował do płatności dotyczących kosztów zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed dniem wejście w życie tej ustawy.

Warto zapamiętać

  • Od 1 stycznia 2017 r. płatności powyżej 15.000 zł będzie trzeba uregulować za pośrednictwem rachunku bankowego.
  • Jeżeli wartość transakcji przekroczy 15.000 zł przedsiębiorca nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów części faktury, którą zapłaci gotówką.

 

 

Źródło informacji: nia.org.pl 

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej
Rozumiem